top of page
  • Skribentens bildJacob Lerklint

2024 Mercedes-Benz EQA

Living with the EQA 250+

Review by Jacob Lerklint



Tänk dig ett alternativ som behåller det stiliga utseendet och det prestigefyllda märket men som är mindre, mer överkomligt och framför allt elektriskt. Välkommen till Mercedes-Benz. Detta är det tyska premiumvarumärkets minsta och mest prisvärda elbil, men den känns inte som en enklare modell jämfört med de större EQC, EQE och EQS.

Du kanske känner igen den övergripande formen om du tidigare kört en bensin- eller dieseldriven Mercedes, eftersom EQA i grunden är en elversion av familjebilen GLA.

Varför är detta viktigt? Jo, många av EQA

konkurrenter har designats från grunden som elmodeller, istället för att anpassas från en befintlig bensin- eller dieselbil. Dock har EQA fått en rad uppdateringar in- och utvändigt för 2024, inklusive en ny frontgrill och uppdaterad kupéteknologi. Gör det någon skillnad? Det ska vi ta reda på i den här recensionen.


Vi anser att Mercedes-Benz EQA är en hyfsad premium-elbil som känns mer modern tack vare de senaste uppdateringarna. Den är dock inte perfekt.

Med en attraktiv design – även om den inte märkbart skiljer sig från sitt fossildrivna syskon – och en kupé som ser en nivå högre ut än mainstream, ser du var dina pengar går. Den nya kupéteknologin är dock lite krångligare än tidigare, och medan den är rymlig för passagerare är bagageutrymmet begränsat.

På vägen är EQA tyst och smidig snarare än rolig att köra eller snabb. En BMW iX1 är mycket mer smidig, medan en Audi Q4 e-tron också överträffar Mercedes när det gäller komfort och körkänsla. Och även om det finns mycket önskvärd utrustning som är extra, och även om 250+ erbjuder en bra räckvidd, laddar EQA inte särskilt snabbt.

Ofta är det så att de långsammare varianterna med en enda motor av elbilar kan gå längre på en laddning än de kraftfullare modellerna som använder samma batteripaket. Så är fallet med EQA 250+, som ersatte 250-modellen 2022.

Denna versionens uppgraderade batteri ökar räckvidden till konkurrenskraftiga 530 km på en laddning. Det är längre än någon BMW iX1 och den enkelmotoriga Volvo XC40 Recharge, och matchar Tesla Model Y Long Range.

EQA 250+-modellen saknar den imponerande prestandan hos de dubbla motorversionerna 4MATIC, men båda dessa använder fortfarande det äldre batteripaketet, vilket ger en räckvidd på 420 km för både 300- och 350-modellerna, beroende på specifikation. Återigen är det jämförbart med iX1, men dubbla motorversioner av Volvo och Tesla (plus många icke-premium-modeller) kan överträffa det avsevärt.

Åtminstone förbättras effektiviteten av att en värmepump är standard på varje version av EQA. Eftersom Mercedes-Benz gärna vill att du ska använda dig av tillvalslistan är det bra att se detta som standard, för att minimera räckviddsförluster i kallt väder med ett mer effektivt värmesystem.

Vid lanseringen 2021 hade varje version av Mercedes-Benz EQA ett 67 kWh-batteripaket. Men EQA 250+ introducerade ett vidareutvecklat 71 kWh-paket 2022. Det är märkligt att, i 2024, säljs fortfarande de dubbla motorerna 300 och 350 med det mindre paketet.

Alternativ som Volvo XC40 Recharge och Audi Q4 e-tron erbjuder större batterialternativ med längre räckvidd, men 250+ modellen utnyttjar sin storlek på ett effektivt sätt.

Till skillnad från vissa konkurrenter finns det ingen fancy elektrisk öppningsmekanism för EQA

laddningslucka – det är bara en enkel tryck-och-öppna lucka. Men du skulle kunna hävda att det är en sak mindre som kan gå sönder.


Mercedes-Benz EQA ligger efter många av sina rivaler när det gäller maximala laddningshastigheter vid snabbladdare. 100 kW är en nedslående siffra, även om tester i verkliga livet har visat att det faktiskt är möjligt att överträffa den hastigheten något med de snabbaste laddarna.

Ändå överträffar de flesta konkurrenter detta lätt, med märken som Kia och Hyundai som erbjuder mer än dubbla de maximala hastigheterna, och Tesla som klarar 250 kW med dubbelmotoriga Model 3. Vi skulle förvänta oss att se åtminstone 150 kW maximala hastigheter från en premium-elbil 2024.

Vad laddningstester har visat är att EQA har en ganska platt laddningskurva, så du kan ladda nära max under längre tid än vissa elbilar. Och eftersom batteriet inte är jättestort tar en laddning från 10-80% lite över 30 minuter - en rimlig siffra.

11 kW AC-laddning är standard över hela EQA-serien, vilket gör att du kan dra nytta av trefas laddning. Dock, till skillnad från vissa alternativ, finns det ingen möjlighet att uppgradera den ombordmonterade laddaren till 22 kW.

Det finns inte mycket att klaga på i framsätet på Mercedes EQA, med breda eller långa passagerare som finner gott om utrymme och en bekväm sittposition. Det valbara panoramasoltaket äter inte upp huvudutrymmet eftersom EQA

kaross är ganska hög.


Vid första anblicken verkar det inte vara något problem med utrymmet i baksätet, med samma nivå av huvud- och benutrymme som du hittar i Volvo XC40 Recharge. Det är bra, men som vuxen kommer du att undra varför du inte riktigt kan få det bekvämt. Även om det totala utrymmet är bra, är golvet placerat ganska högt så att batteripaketet kan sitta under det. Mercedes har inte höjt den bakre bänken (antagligen för att hålla huvudutrymmet rikligt) men detta trycker upp knäna på baksätespassagerarna högre i bilen.

Som ett resultat kommer även vuxna av medellängd att hitta sig själva i en något märklig position, med låren vinklade uppåt från sittdynan. Riktigt långa personer kommer att känna att knäna är runt öronen. Det är inte ett sådant problem för många konkurrenter, men om du planerar att använda EQA för att transportera barn är det osannolikt att det kommer vara ett stort problem i vardagen. En annan funktion som saknas är individuellt skjutbara och fällbara baksäten.

Förvaringsmöjligheterna i kupén är bra, med dörrfickor stora nog för stora vattenflaskor, stora mugghållare dolda av ett skjutbart fack bredvid en trådlös laddningsplatta för telefonen, ett bra handskfack och ett djupt område under mittarmstödet. I baksätet är dörrfickorna mindre, men du får ett nätfack bakom varje framsäte, några mugghållare i armstödet och snygga justerbara luftventiler.

Det är inte lika bra med bagageutrymmet. Återigen, eftersom EQA är baserad på en förbränningsmotorbil, sitter batterierna under golvet och därmed är förvaringen under golvet reducerad till ett grunt område för dina laddningskablar. Jämfört med sina närmaste konkurrenter är bagagekapaciteten på 340 liter besvikande. Du får mer utrymme i nästan alla huvudrivaler, och du hittar till och med ett rymligare bagageutrymme i MG4 hatchback, till exempel.

Bättre nyheter är att du får 40/20/40 fällbara baksäten (vilket tillåter långa föremål att sticka ut genom mitten av två passagerare), ett fyrkantigt lastutrymme och ingen lasttröskel. Tyvärr finns det inget främre bagageutrymme som du hittar i vissa elbilar.

Förvänta dig inte något radikalt när det gäller insidan av EQA. Mercedes har hållit sig till det välbekanta så att det är som att sätta på sig dina favorittofflor. Det vill säga, om du är bekant med kupén i en modern Merc.

Materialkvaliteten är till största delen utmärkt, medan designen är riktigt smart och vi älskar uppmärksamheten på detaljer som den omgivande belysningen på kvällen - till och med luftventilerna är badade i ett coolt sken.

Men tekniken är mer komplicerad än den behöver vara, med Mercedes som fortsätter att förlita sig på det klumpiga och felfria MBUX infotainmentsystemet snarare än att till exempel anpassa sig till Apple CarPlay som standard. Några av skärmarna är fantastiska, men interfacet är omständligt, likaså är röststyrningssystemet ofta svårt att förstå.

Det är värt att notera att många konkurrenter är mer intuitiva att använda, medan vissa erbjuder bättre integration med smartphones, till exempel en Android Automotive-driven Volvo XC40. Åtminstone är EQA fullt kompatibel med både Apple CarPlay och Android Auto, medan det nya MBUX-systemet inkluderar en utmärkt head-up display.


Mercedes har hållit några fysiska kontroller under skärmen för olika klimatfunktioner, men 2024 års uppdateringar förändrar även designen på rattens kontroller. Istället för en blandning av fysiska knappar som tidigare, får du nu små pekkänsliga knappar spridda över fyra separata områden på ratten. Detta är ett bakåtstepp enligt vår mening, eftersom de är krångliga och kan lätt aktiveras av misstag, även efter en veckas användning.

Trådlös Apple CarPlay och Android Auto-anslutning är också tillgängliga om du hellre kopplar upp din telefon och använder Google Maps eller Spotify. En märklig brist är att trådlös smartphone-laddning är ett tillval tills du väljer AMG Line Premium utrustning, men du får inte färre än fem USB-C-anslutningar runt om i kupén.

Liknande avancerad teknik som head-up display och augmented reality-navigering är inte standard förrän du kommer till de högsta utrustningsnivåerna. Standard ljudsystemet är ett anständigt niohögtalare setup, medan högre specifikationer får ett uppgraderat ljudsystem med tio eller tolv högtalare.

Om du har kört elbilar tidigare är du bekant med den omedelbara acceleration som de erbjuder, men om du är ny i den elektriska världen är det värt att notera att all kraft kommer omedelbart när du trycker på gaspedalen. Det finns inga växlingar eller turboladdningar att vänta på.

Det är därför den långsamma tiden på 8,6 sekunder från 0-100 km/h för Mercedes EQ 250+ inte är så dålig som den verkar, eftersom den känns ganska kvick det mesta av tiden. Ändå är hastigheten på snabbare vägar bara tillräcklig snarare än glittrande. Mer av ett problem är konkurrenter som Volvo XC40, Kia EV6 och Tesla Model Y, som alla är märkbart snabbare i varje version och känns så.

Du måste offra räckvidd genom att välja de snabbare 4MATIC-modellerna. Dual-motor EQA 300 klarar en mer respektabel 7,7 sekunder från 0-100 km/h, men det är egentligen bara 350-modellen med sin tid på 6,0 sekunder som känns som en något sportig premiumbil.

När det gäller bromsning gillar vi de justerbara regenereringsinställningarna via rattpaddlarna, inklusive ett "auto"-läge som använder kameror, radar och GPS-data för att förutsäga när du behöver starkare bromsregenerering. Det finns inte riktigt full en-pedal-körning men det starkaste regenereringsläget är ganska kraftfullt.

Vad vi inte älskar är känslan av bromspedalen, som kan vara inkonsekvent ibland och gör framfarten något ryckig.

I isolering är Mercedes-Benz EQA bekväm och hanterar tillräckligt bra. Det är först när du kör liknande prissatta elbilar bredvid den som du inser att den är genomsnittlig i de flesta avseenden.

Vid körning i stadsmiljö är de första intrycken positiva, med god sikt som hjälper dig att placera bilen på vägen och lätt styrning som underlättar manövreringen. Fram- och bakre parkeringssensorer och en backkamera är standard, med ett komplett 360-graders kamerasystem på tillval.

EQA har mjuk fjädring, vilket borde innebära en bekväm körning, men bilen dämpar inte stora gropar eller trasig asfalt lika bra som alternativ som Q4 e-tron. Den är inte så fast som BMW iX1 eller så stötig som Tesla Model Y, men den är inte heller särskilt välbalanserad.

EQA är ganska hög och tung för sin storlek, så det finns en del lutning i kurvorna. Detta, kombinerat med den precisa men artificiella styrningen, ger inte mycket självförtroende. Om du är en entusiastisk förare skulle vi rekommendera att du letar någon annanstans. Om du gillar EQA i andra avseenden och vill ha några förbättringar i körningen, kan du dock välja det justerbara fjädringssystemet, och val av Dynamic-läget gör att den blir lite mer stabil.

Som med alla elbilar är framfarten i Mercedes-Benz EQA jämn och tyst. Det finns en liten motorbrus när du accelererar, men det är aldrig påträngande. Vägbrus hålls väl under kontroll, och på motorvägen är vindbruset också lågt, vilket bidrar till den premiumkänsla bilen ger.

Det finns ett antal liknande konkurrenter till Mercedes-Benz EQA, men de viktigaste i termer av prissättning och premiumimage är Audi Q4 e-tron, BMW iX1, Volvo XC40 Recharge och Tesla Model Y.

Om du kan leva utan en lyxig badge på bilnyckeln, hittar du dock bättre värdealternativ som Kia EV6 och Ford Mustang Mach-E. Dessa erbjuder fortfarande en distinkt design och högteknologisk kupé. Ytterligare alternativ inkluderar Volkswagen ID.4, Toyota BZ4X och Nissan Ariya.


Opmerkingen


bottom of page